2015. május 16., szombat

Millefiori - La Passacaglia Első tapasztalatok

Amikor az angol papírtechnikáról szóló bejegyzésemet készítettem, nagyon sokat nézegettem ezeket a csodás munkákat. Minél jobban belemélyedtem, annál jobban éreztem, hogy ezt nekem is ki kell próbálnom. 
Alapvetően a kézi varrással nincsen problémám, mindig is azt mondtam, hogy a legszebb munkák kézzel készülnek. Az kézi applikálást sem lehet egy lapon említeni a gépi applikálással. Egyetlen egy gond van vele, hogy borzasztóan időigényes. Egy nagyméretű patchwork takaró elkészítése géppel sem egy nap alatt készül el, hát még ha kézzel varrjuk! Ebben az esetben, akár évekről is lehet beszélni.  A gépi technika előnye, hogy elkészülhetünk a gyermekünknek szánt babatakaróval még az érettségi előtt. :) De ha mégis, valami igazán különleges darabot szeretnénk készíteni érdemes megfontolni, hogy igazi kézimunka legyen.

Velencét, Buránót és Muránót nagyon szeretem. Többször jártam már a Velencei karneválon, tucat fényképet készítettem a színes buránói házakról és megnéztem, hogyan készülnek a híres muránói üvegcsodák is. 
Én volnék Velencében 2009-ben

Buránó házai
Muránói millefiori üveggömbök
Valamikor középiskolás koromban süthető gyurmából készítettem millefiori (ezer virág) mintával díszített ékszereket is.  De azt el sem tudtam képzelni, hogy ezt a technikát anyagra is át lehet ültetni!

 A rozetta mintázata már egyszerű színes anyagok használatával is megadja az ezer virág hangulatot, de ha még elkezdünk játszani az anyag mintázatával! Akkor készülnek el igazán csodálatos darabok!



Willyne Hammerstein könyvét nem lehet még itthon kapni, így kicsit várni kel rá, amíg megérkezik, de addig sem ülök tétlenül. Gondoltam kipróbálom, hogyan is készül el egy minta. Szándékosan olyan anyagot választottam, ami van itthon, és így nem sajnálom, ha nem sikerül tökéletesen. A mintázatával azért megpróbáltam kicsit játszani.

Elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy a pici apró darabokat össze tudom-e varrni, illetve az öt anyag találkozási pontját, hogyan lehet szépen kialakítani.

A technikát illetően, a klasszikus angol papírtechnikát választottam, nem a "vonaltól- vonalig varrást" (erről majd legközelebb írok pár sort. Viszont a papírra fércelés helyett, most a papírra ragasztottam az anyagot. 
Ilyen ragasztót kell használni. Szóljatok, ha tudjátok hol lehet kapni!!
Mivel nálunk nem lehet kapni az ehhez szükséges speciális ragasztót, ezért csak egyszerű stiftet használtam. (utóbb kiderült, hogy nem volt jó választás)

A sablont kinyomtattam keményebb papírra és igyekeztem nagyon pontosan darabolni. Összillesztettem a darabokat, és amelyik kilógott a sorból, azt száműztem!

A ragasztgatással viszonylag gyorsan lehet haladni. 

Ragasztás után alaposan levasaltam a kicsi kis darabkákat.

A minta tökéletes kivágásának is megvan a technikája, amit bevallom, most nem alkalmaztam. A kíváncsiságom győzött a türelem fölött. Vajon össze tudom varrni??


Némileg nehezítette a dolgomat, hogy a kenyérszeletelővel történt egy kis baleset, így a jobb kezem mutatóujján a  körmöt majdnem hosszában kettévágtam. Furcsa volt így varrni, de nem adtam fel.


Fehér cérnát használtam. Erről ugyanis az a véleményem, hogy ha valaki sűrű, apró pici öltésekkel varr, és jól össze is húzza a varrást akkor nem kell színes cérnát használnia, mert nem fog látszódni. (Nem kell velem egyetérteni:) )


A sűrű varrásnak is megvan a hátránya, ha bontani kell. Az egyik mintát sikerült rosszul beforgatnom és úgy felvarrnom. A bontás helye nem maradt nyomtalan, mert az erős varrás miatt a szálak kihúzódtak, látszik is a mintán melyik darab volt ez.  Tanulság számomra az volt, hogy ha elrontunk egy darabot, inkább cseréljük ki!

A másik nehézség az volt, hogy a ragasztó száradás után elengedett. A papírok elkezdtek kipotyogni a varrományomból, ami igencsak megnehezítette az öt anyag találkozási pontjának összevarrását.  Nem is sikerült mind tökéletesen, de úgy érzem, az utolsó darabnál már kezdtem belejönni. 

Na majd meglátjuk a folytatásban ! :)


Szeretném a figyelmetekbe ajánlani, Lőrincz Mariann azon bejegyzését, ahol a Lucy Boston mintával írt tapasztalatait osztotta meg. Mivel mindkét minta angol papírtechnikával készül, igen hasznos az az információ, amit papírbeszerzéssel és a nyomtatással kapcsolatosan írt le: Foltoskodás

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról, a további részletes leírásokról, kérlek iratkozz fel a hírlevelemre!
A feliratkozáshoz kattints IDE.

6 megjegyzés:

  1. Kíváncsian várom a folytatást! :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon köszi! Várom a folytatást. :)

    VálaszTörlés
  3. Ezt a fajta ragasztót az USA-ban lehet kapni. De van egy majdnem olyan mint egy filctoll kinézetű ragasztó (Varrógépcsntrum, Varróvilág a beszerzési helye) Egy baj van vele, hogy nagyon hamar elfogy. Ezért én pl. maradok a cérnás felvarrásnál, ami a szinén nem látszik. Ujabb hir, hogy Gombócz Ági hamarosan a Millefiorihoz is készit sablonokat. A két könyv annyiban különbözik, hogy az elsőben az ötszöges variációk vannak, mig a másodikban a hatszögesek. De a Pinterest nagyon sok variációt bemutat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mariann! köszönöm a hozzászólásod. Közben én is megtaláltam ezt a filcet, de kicsit messze van tőlem, így nem is próbáltam meg beszerezni. Most egy egyszerű kis stifttel próbálkozom, amit gyerekeknek készítettek, így elég kicsi. Úgy látom, jól is ragaszt, majd meglátjuk a papírt is ki tudom-e szedni. :) Most olvastam a Lucy Bostonnal kapcsolatos bejegyzésed. Nagyon hasznos, amit a különböző papírokról és nyomtatásról írtál. Ide linkelem a cikked! http://loma6.blogspot.hu/2015/05/foltoskodas_92.html

      Törlés
  4. Az etsy-n lehet műanyag sablont rendelni mind az anyag pontos kivágásához, mind pedig a belső papír megrajzolásához.Így sokkal pontosabb, nem kell száműzni egyetlen darabot sem. Én felfércelem a textilt a kivágott papír alapra és ezután varrom össze az egyes részeket.
    Az etsy link: https://www.etsy.com/listing/216903707/combined-la-passacaglia-acrylic?ref=related-0

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Györgyi! Köszönöm a hozzászólásod és a linket is. Nagy szükség lenen a műanyag sablonra, mert a mintát csak úgy lehet pontosan kivágni. :) Megnéztem a linket, kicsit tartok tőle, hogy a postaköltség magas lenne. Ha minden igaz, hamarosan itthon is lehet majd kapni a sablonokat. ;-)

      Törlés